『Power in Contemporary Japan』浅野正彦(政経学部教授)共著 | 大学 | ニュース一覧 | 拓殖大学

『Power in Contemporary Japan』浅野正彦(政経学部教授)共著

掲載日:2016年07月25日

Power in Contemporary Japan

■ 内容
本書は、「権力」の行使という観点から、日本社会を分析している。
著者は日本人、アメリカ人、イギリス人の政治学者・社会学者・社会心理学者から構成され、外から見た日本社会というユニークな観点から、多様な分析が試みられている。「日本人は消極的で、政治に無関心で、縦社会に組み込まれ、集団指向である」というステレオタイプに対して本書は意義を唱え、家族、幼稚園、学校、職場そして政治の現場において、日本人が具体的に権力を「習得」する様子を描き出している。

■ 目次
1 Power and Change (Gill Steel and Marie Thorsten)
Part I Learning About Power

2 Contesting Children's Citizenship Education:
What Should Japanese Children Know? (Katherine Tegtmeyer Pak)

3 Political Socialization (Gill Steel)
Part II Power in and Over the Family

4 Negotiating Technology Use in Families (Mito Akiyoshi)

5 Who Does the Dishes? Fairness and Household Chores (Mayumi Nakamura and Mito Akiyoshi)

6 Power over Family Policy: Governing of or Governing through Individuals (Hiroko Takeda)

7 Creating Community at Daycare: Deflecting the Power of the State (Gregory S. Poole)
Part III Power in Society and in the Workplace

8 Workers and Unions (Jun Imai)

9 Examining Power in Hierarchical Social Networks in East Asia (Ken'ichi Ikeda and Keisuke Takemoto)

10 The Gender Triad: Men, Women, and Corporations (Yuko Ogasawara)
Part IV Political Power

11 Who--If Anyone--Is in Charge? Evolving Discourses of Political Power and Bureaucratic Delegation in Postwar Japanese Policymaking (Gregory W. Noble)

12 Holding on to Power: Politicians and Reelection (Masahiko Asano and Dennis Patterson)

13 Selling the Idea of Local Power: Decentralization Reforms Since the 1990s (Ken Victor Leonard Hijino)

14 Soft-Hard Power Convergence and Democracy in Abe's Japan (Marie Thorsten)

出版社

Palgrave Macmillan

発行日

2016年7月7日

著者

拓殖大学政経学部教授。1989年早稲田大学大学院政治学研究科修士課程修了。2000年カリフォルニア大学ロサンゼルス校 (UCLA) 大学院博士課程修了。
2004年政治学博士 (Ph.D.in Political Science)。東京大学社会科学研究所助手を経て、2006年4月より現職。専門は比較政治学および政治学的方法論。

主たる著作に『市民社会における制度改革・・・選挙制度改革と候補者リクルート』(慶應義塾大学会 2006年5月)、『Stataによる計量政治学』(オーム社 2013年3月)、Masahiko Asano and Bryce Wakefield. 2009. “Political Market-Orientation in Japan.” (In) Jennifer Lees-Marshment, Chris Rudd & Jesper Strömbäck (Eds.) Global Political Marketing (Routridge, 2009)、その他。